Di peringkat sekolah, kita diajar bagaimana pembentukan masyarakat di Malaysia. Bangsa Cina dan India berasal dari China dan India. Kebanyakkannya dibawa masuk oleh British bagi mengusahakan kegiatan ekonomi. Masyarakat Melayu pula dianggap penduduk asal Tanah Melayu kerana telah wujud masyarakat dan kerajaan Kesultanan Melayu Melaka sebelum kedatangan penjajah Portugis. Jadi, sejarah kependudukan Melayu mengambil kira pengasasan Kesultanan Melayu Melaka telah menjadi asas teori yang mengatakan mereka sebagai penduduk asal. Selain itu, Melayu juga sering dibincangkan dalam konteks dunia Nusantara iaitu masyarakat utama yang mendiami apa yang dikenali sebagai Kepulauan Melayu di sekitar rantau Asia Tenggara.
Dalam hal ini, sejarah kependudukan ini tidak semestinya bermula ketika Parameswara mula merajai Melaka. Parameswara datang dari "luar kawasan" iaitu Palembang. Palembang juga termasuk di dalam rantau Nusantara. Apa yang pasti, subjeknya di Melaka yang terdiri daripada masyarakat nelayan merupakan penduduk asal. Jadi, telah wujud masyarakat asal di sekitar Nusantara yang akhirnya membentuk masyarakat yang sedia ada sekarang. Penduduk asal inilah yang membentuk masyarakat Melayu.
Kern: Nenek Moyang Orang Melayu dari Selatan China
Persoalannya pula sekarang, adakah "penduduk asal" itu merupakan penduduk asal sebenar ataupun mereka telah berhijrah dari kawasan lain? Terdapat beberapa teori yang dikaitkan dengan asal usul "penduduk asal" ini. Teori yang popular dan selalunya didengar adalah orang Melayu berasal dari satu kawasan di bahagian selatan China. Sarjana Belanda, Hendrik Kern mengatakan nenek moyang orang Melayu merupakan dari kalangan rumpun penutur bahasa Austronesia. Penutur ini berasal dari satu tempat di antara utara Vietnam dan selatan China bernama Tonkin. Jika Tonkin yang dimaksudkan itu adalah wilayah Tonkin di Vietnam hari ini, maka spekulasi ini merujuk kawasan geografi yang wujud. Kern berhujah bahawa terdapat persamaan perkataan dalam kalangan masyarakat pribumi, tumbuh-tumbuhan, binatang di wilayah itu dengan di Nusantara.
Teori Persamaan Ciri-ciri Dongsong
Robert von Heine-Geldern pula menyebut nenek moyang orang Melayu sebagai "Melayu-Deutero". Istilah "Deutero" bermaksud penghijrah seperti mana yang perkataan yang digunakan dalam kitab Yahudi, Deuteronomy. Geldern telah membentuk pemikiran bahawa nenek moyang orang Melayu telah berhijrah dari Yunan di selatan China ke seluruh Asia Tenggara, Oceania dan Pasifik sekitar 2,500-1,500 tahun dahulu. Kesimpulan ini dicapai hasil penyelidikannya terhadap bahan pameran yang terdapat di muzium di Vienna, tempat ia bekerja. Artifak pameran berupa bahan logam gangsa yang dijumpai di Asia Tenggara dikatakan mempunyai ciri-ciri yang sama dengan artifak yang dijumpai di Dongsong, China.
Johan Hendrik Casper Kern merupakan tokoh linguist dan orientalist dari Belanda |
Teori Persamaan Ciri-ciri Dongsong
Robert von Heine-Geldern pula menyebut nenek moyang orang Melayu sebagai "Melayu-Deutero". Istilah "Deutero" bermaksud penghijrah seperti mana yang perkataan yang digunakan dalam kitab Yahudi, Deuteronomy. Geldern telah membentuk pemikiran bahawa nenek moyang orang Melayu telah berhijrah dari Yunan di selatan China ke seluruh Asia Tenggara, Oceania dan Pasifik sekitar 2,500-1,500 tahun dahulu. Kesimpulan ini dicapai hasil penyelidikannya terhadap bahan pameran yang terdapat di muzium di Vienna, tempat ia bekerja. Artifak pameran berupa bahan logam gangsa yang dijumpai di Asia Tenggara dikatakan mempunyai ciri-ciri yang sama dengan artifak yang dijumpai di Dongsong, China.
Robert von Heine-Geldern |
Peta menunjukkan bagaimana nenek moyang orang Melayu berhijrah dari kawasan sekitar selatan China |
No comments:
Post a Comment