Pengenalan
Edmund
Burke merupakan ahli politik Britain dan tokoh yang penting ketika
membincangkan tentang soal konservatisme. Kritikannya terhadap Revolsui
Perancis banyak menyumbang kepada pemahaman kita terhadap konservatisme
sehingga beliau dikenali sebagai Bapa Konservatif Moden. Menurutnya, Revolusi
Perancis tercetus akibat Zaman Pencerahan yang terlalu mengagungkan penaakulan
manusia. Walau bagaimanpun, penaakulan individu bersifat lemah dan boleh
tersilap. Tambahan lagi manusia bukanlah makhluk yang rasional lebih-lebih lagi
apabila membabitkan isu masyarakat dan negara. Manusia mudah dipengaruhi oleh
unsur-unsur bukan rasional seperti simbol, tabiat dan tradisi. Oleh itu kaedah
tradisi yang mendasari penaakulan adalah kaedah terbaik selain telah terbukti
dan dapat bertahan dalam tempoh yang lama. Burke juga mengenal pasti bahawa
proses mengejar kebebasan melalui revolusi tidak akan berkembang sebaliknya
akan memusnahkan keadaan yang perlu untuk mengekalkan kelangsungannya.
Konservatisme
dilihat sebagai ideologi yang berminat untuk memelihara sesuatu (conserving).
Ia mempertahankan sesuatu yang telah sebati atau amalan lazim dalam masyarakat
sama ada status quo, institusi atau kelas. Sarjana berbeza pendapat sama ada
mengelaskan konservatisme sebagai ideologi atau tidak. Dalam pandangan pertama,
konservatisme dilihat sebagai suatu karaktor, bentuk pemikiran atau
kecenderungan memilih sesuatu yang telah menjadi kebiasaan berbanding sesuatu
yang tidak terbukti. Dalam tafsiran kedua pula melihat konservatisme dalam
bentuk yang lebih sistematik iaitu suatu falsafah, ideologi, teori atau sistem
kepercayaan. Selain Burke, tokoh lain yang banyak membahas tentang
konservatisme adalah Russel Kirk, Samuel Huntington dan Richard Hooker. Dalam
dunia politik pula, Margaret Tratcher dan Ronald Reagan merupakan antara
pemimpin dunia yang selalu dikaitkan dengan konservatisme.
Prinsip-prinsip
Konservatisme
Andrew
Vincent (2005) membahagikan konservatisme mengikut empat ciri iaitu sifat
semula jadi manusia, penaakulan dan tindakan, politik dan pemerintahan dan
ekonomi. Dalam politik dan pemerintahan pula, terdapat empat prinsip
konservatisme yang dianggap universal. Pertama, konservatisme berpegang kepada
pendekatan preskripsi dan prinsip pertautan iaitu penekanan terhadap persoalan
tradisi, waktu silam, duluan, konvensyen, institusi, keharmonian, kelangsungan
dan status quo. Kedua, konservatisme mengutamakan kepentingan masyarakat atau
komuniti melebihi kepentingan individu. Dalam hal ini konservatisme amat
menekankan keperluan untuk memberi perhatian terhadap aspek-aspek seperti
autoriti, kepimpinan, undang-undang, disiplin, dan kepatuhan. Ini bertujuan
untuk menjamin keselamatan, kestabilan dan kelangsungan. Ketiga, konservatisme
menerima soal ketidaksamaan sosial (social inequality) dan lebih mengutamakan
hierarki atau struktur dalam masyarakat. Oleh itu, kuasa dan keistimewaan
terbahagi secara tidak rata. Keempat, konservatisme mengiktiraf perubahan namun
percaya ianya perlu dilakukan secara berhati-hati dan berperingkat. Dalam hal
ini konservatisme menolak sesuatu perubahan yang radikal kerana ia boleh
memusnahkan sistem yang telah lama wujud.
Konservatisme di
Malaysia
Berdasarkan
prinsip-prinsip yang dinyatakan di atas, amalan konservatisme sememangnya
dilihat sudah bertapak di Malaysia untuk sekian lama dan masih bertahan
sehingga ke hari ini. Hal ini dapat dilihat dalam beberapa kerangka iaitu
negara, masyarakat dan politik. Dalam erti kata sebuah kerajaan dan negara,
Malaysia dilihat sebagai sebuah negara konservatif meskipun mendukung
nilai-nilai yang bersifat universal seperti demokrasi. Walau bagaimanapun
demokrasi ini mempunyai kebatasan-kebatasan tertentu. Kebatasan-kebatasan
inilah yang menyebabkan Malaysia mengekalkan ciri-ciri konservatisme. Antara
kebatasan ini adalah melibatkan soal tradisi seperti raja-raja, kebudayaan dan keagamaan.
Disebabkan demografik penduduk yang rencam, hal-hal ini sangat sensitif dan
perlu ditangani dan diurus dengan berhati-hati. Kegagalan menguruskan perkara
primodial ini telah menyebabkan berlakunya Peristiwa 13 Mei. Oleh itu, kerajaan
telah menyusun semula struktur masyarakat dan menggubal undang-undang yang
bersesuaian untuk menjaga dan menguruskan unsur-unsur berbentuk tradisi ini. Perkara
153 umpamanya menyentuh soal keistimewaan orang Melayu dan penduduk asal
Malaysia. Selain itu, sistem raja berperlembagaan yang diamalkan juga
menunjukkan unsur tradisi masih dipertahankan.
Dalam
kerangka masyarakat pula, konsep konservatisme boleh dibahas dari sudut
penerimaan masyarakat terhadap nilai sosial dan moral serta struktur hierarki
yang telah ditetapkan oleh generasi terdahulu. Nilai sosial dan moral ini
begitu utuh sehinggakan sebarang usaha untuk mengubahnya atau menentangnya
dilihat sebagai satu ancaman yang besar. Contohnya, jika isu-isu yang menyentuh
soal agama Islam dan budaya Melayu akan mendapat perhatian yang meluas dan
biasanya menimbulkan ketegangan dalam masyarakat. Satu ketika dulu isu wahabi
mendapat perhatian ramai dan menimbulkan histeria masyarakat yang menganggap
apa yang dibawa oleh kumpulan-kumpulan pendukung wahabi ini sesuatu yang aneh
dan bercanggah dengan apa yang telah lama diterima dan diamalkan masyarakat.
Selain itu, masyarakat juga memberi reaksi yang negatif apabila kedudukan
raja-raja Melayu dipersoal dan menganggap sebarang kelakuan yang mempersoal
raja-raja Melayu sebagai satu penderhakaan. Isu bahasa Melayu juga mendapat
perhatian umum menunjukkan sebarang perubahan yang melibatkan agama, bangsa dan
budaya akan ditentang kerana dilihat sebagai ancaman kepada kestabilan yang
telah bertapak sekian lama. Contoh-contoh ini jelas menunjukkan konservatisme
yang bertapak dalam jiwa setiap individu dalam masyarakat. Ia sudah menjadi
satu ideologi yang dianuti tanpa disedari kerana menganggap sesuatu yang telah
alam berpegang itu suatu kebiasaan dan tidak perlu diubah. Walau bagaimanapun,
masyarakat tidak pula dianggap terlalu rigid dan tidak mampu berubah. Lama
kelamaan polar pemikiran masyarakat masih boleh diubah jika mempunyai rasional
dan kepentingan yang lebih utama. Ini terbukti dalam pindaan perlembagaan yang
mengkaji semula kuasa kekebalan dan keistimewaaan raja-raja Melayu pada tahun
1993. Dalam hal ini, usaha kerajaan tidak mungkin berhasil tanpa sokongan daripada
rakyat membuktikan bagaimana perubahan terhadap nilai-nilai tradisi masih
diiktiraf walaupun secara beransur-ansur dan memerlukan justifikasi yang kuat.
Kerangka
seterusnya merupakan politik Malaysia itu sendiri yang mengamalkan
konservatisme. Kerangka ini merupakan aspek yang mempunyai hubungan yang kuat
dengan negara dan masyarakat. Ini kerana negara telah dipimpin oleh sebuah
rejim konservatif untuk sekian lama menyebabkan acuan pembentukan negara itu
ditentukan oleh parti politik yang dominan. Hubungan antara parti politik
dominan dan negara ini merupakan satu simbiosis yang sangat kuat sehingga kita
terbiasa dengan adunan keduanya. Selain itu, rejim politik ini juga dapat
membentuk pemikiran masyarakat kerana faktor pemautan yang wujud disebabkan
oleh politik berasaskan perkauman. Aspek-aspek ini boleh dibincangkan bermula
dari saat kita menuntut kemerdekaan daripada British lagi dimana UMNO/Perikatan
bergabung dan memperjuangan hak kita sebagai pemilik tanah bertuah ini.
Perjuangan UMNO/Perikatan ini diterima sebagai mewakili rakyat Tanah Melayu
pada ketika itu dan dilihat mewakili golongan 'kanan' yang berjuang melalui
meja rundingan, pro-British dan cenderung mengekalkan kelangsungan aspek
tradisi kaum amsing-masing. Namun tidak dilupakan juga golongan 'kiri' yang
bersifat radikal dan dianggap sebagai penentang oelh British seperti Parti
Komunis Malaya (PKM) dan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM). Apabila
model kerjasama Perikatan UMNO-MCA-MIC diterima, ia membentuk haluan politik Tanah
Melayu yang berasaskan perkauman iaitu salah satu nilai kepada aspek tradisi
yang disebut tadi. Selain itu, Perikatan ini menguatamakan keharmonian dan
kestabilan sehingga menolak jalan yang keras dan drastik.
Dalam
membincangkan dengan lebih mendalam dalam soal ini, adalah lebih jelas jika
kita mengambil UMNO sebagai contoh parti politik konservatisme dan
membahaskannya dalam konteks politik Malaysia keseluruhannya. Ini kerana UMNO
merupakan parti yang dominan dalam Perikatan/Barisan Nasional (BN) manakala
Perikatan/BN pula satu-satunya parti politik yang berkuasa di Malaysia sejak
kemerdekaan. Ini menyebabkan peranan UMNO/BN merupakan asas pembentukan
Malaysia. Sebagai parti politik Melayu, UMNO merupakan sebuah parti yang
memperjuangkan hak-hak Melayu. Hubungan UMNO dan tradisi adalah begitu jelas
dengan melihat penginstitusian tradisid alam kerangka politik Malaysia yang
diwarisi dari susunan feudal kesultanan Melayu Melaka. Elemen-elemen seperti
ketaatan, perpaduan, kedudukan institusi beraja, status agama Islam dan bahasa
Melayu serta hak istimewa orang Melayu merupakan unsur yang diperturun dan
dipertahankan sehingga ke hari ini. Tradisi sebegini turut berperanan dalam
pengekalan kuasa kepimpinan. Kelangsungan pemerintahan dan kepimpinan merupakan
penekanan utama UMNO. Pengekalan kuasa kepimpinan UMNO juga menekankan kepada
orde, kelangsungan dan kestabilan rejim. Bagi mengukuhkan lagi legitimasi
tradisi, elemen tradisi turut diperkukuhkan dengan pengenalan 'tradisi ciptaan'
iaitu nilai dan norma yang terbentuk melalui kaedah pengulangan bagi
mengandaikan ia merupakan satu bentuk kesinambungan dari praktik waktu lampau.
Contohnyam konsep tiada pertandingan, pengenalan sistem bonus dan keperluan
pencalonan minimun telah diperkenalkan oleh Mahathir Mohamad.
Mahathir
juga mendukung gagasan Nilai Asia yang mencerminkan penghayatan kuat terhadap
ideologi konservatisme. Idea-idea seperti pemerintahan yang kuat, kesinambungan
pembangunan, ketidaksesuaian demokrasi beracuan Barat, penekanan terhadap
hak-hak komuniti melebihi hak individu, kepatuhan terhadap order dan autoriti,
pemgembalian nilai-nilai tradisional dan mengandaikan perubahan sebagai sesuatu
yang boleh menggugat proses pembangunan. Hal ini menjadikan kerajaan sebagai
sebuah kerajaan yang kuat (strong state) dalam usaha menjamin kepentingan
komuniti atau masyarakat melebihi kepentingan individu. Tanpa, kekuatan dan
kestabilan poltiik, kemakmuran dan pembangunan sukar dijalankan.
UMNO
juga dilihat sebagai parti yang paling kedepan dalam mempertahankan nilai-nilai
sosial yang tidak sama rata (social inequality). Perkara-perkara dalam
Perlembagaan yang menyentuh soal raja-raja, keistimewaan orang Melayu dan
bahasa Melayu sering dijadikan agenda dan modal perjuangan UMNO. Meskpipun
perjuangan ketaksamaan sosial dilihat sebagai "pejorative", namun
UMNO melihat jaminan terhadap orang Melayu sebagai jamin kepada keamanan dan
kestabilan negara. Oleh itu sebarang usaha yang dilakukan untuk mengubah status
quo ini akan ditentang habis-habisan baik perubahan yang dikemukakan dalam
parti sendiri, dalam BN atau daripada luar. Walau bagaimanapun, terdapat juga
pandangan yang mengatakan perjuangan UMNO yang mempertahankan unsur-unsur
tradisi ini sebagai perjuangan untuk
kelangsungan UMNO sendiri. Dalam usaha untuk mengekalkan kuasa mereka, UMNO
kadang kala bersifat progresif dan sanggup mengubah tradisi sepertimana yang
ditunjukan semasa Krisis Perlembagaan 1966 dan 1993.
UMNO
juga tidak menolak sebarang bentuk perubahan bulat-bulat namun menekankan bahawa
perubahan itu mestilah dilakukan secara berperingkat. Perubahan yang drastik
hanya akan memberi kesan yang negatif kepada kestabilan yang sudah sedia ada.
Dalam hal ini, pimpinan UMNO mengetahui bahawa Malaysia tidak boleh ketinggalan
dalam menongkah arus globalisasi. Oleh itu, rakyat sudah pasti akan terdedah
dengan idea-idea luar yang dianggap lebih baik dan sepatutnya diimplementasikan
di Malaysia. Selain itu, sifat konservatisme yang ada pada kerajaan sering
diserang oleh pemerhati luar kerana dianggap tidak berlaku adil kepada semua.
Dalam hal ini, kerajaan sentiasa ditekan untuk berubah dan mengikuti
nilai-nilai yang yang lebih baik itu. Dalam hal ini, ada pimpinan UMNO yang
melihat perubahan itu satu keperluan namun kaedahnya perlu diteliti dengan
berhati-hati agar tidak menjejaskan kepentingan terdahulu dan dapat diterima
semua pihak. Sebagai contoh, beberapa cadangan penambahbaikan dalam agensi
kerajaan telah dibentangkan sewaktu pentadbiran Abdullah Ahmad Badawi seperti
IPCMC, MACC dan JAC kerana Abdullah melihat perubahan ini merupakan satu
keutamaan untuk meningkatkan kredibiliti agensi-agensi berkenaan. Walau
bagaimanapun, pelaksanaannya telah ditentang oleh kabinet dan UMNO sendiri
sehingga hanya dapat dilaksanakan dalam bentuk yang lebih lemah. Ini
menunjukkan UMNO masih menerima perubahan namun ianya tidak boleh dilaksankan
dengan drastik kerana ingin menjaga keseimbangan yang sudah terhasil dan
diterima sebelum ini.
Kesimpulan
Daripada
perbincangan di atas, dapatlah dihuraikan bahawa masyarakat Malaysia merupakan
masyarakat yang konservatif. Rakyat Malaysia sangat mementingkan nilai-nilai
tradisi sehingga politik perkauman telah menjadi formula terbaik dan
digunapakai sehingga ke hari ini. Walau bagaimanapun, polar pemikiran
masyarakat sudah semakin hari semakin matang dengan pendedahan kepada
aspek-aspek yang lebih rasional dan bersifat universal seperti kebebasan
kesaksamaan. Disebabkan itulah dapat kita lihat Pakatan Rakyat yang membawa
sebahagian besar aspek-aspek ini boleh menjadi pencabar yang serius kepada
kerajaan BN. UMNO dan BN pula tidak boleh dianggap sebagai tidak rasional dan
menolak konsep kebebasan dan kesaksamaan ini kerana UMNO/BN menekankan kepada
aspek yang lebih penting iaitu kestabilan dan keharmonian masyarakat berdasarkan
kepada faktor demografik dan sejarah yang dilalui selama ini.
No comments:
Post a Comment